Rytuały i nagie rytuały
Uczestnictwo w odpowiedniej dla nas wspólnocie to nie wszystko. Potrzeba jest nam odpowiednich rytuałów, stosownie do indywidualnych potrzeb. Warto poznać ogolnie rytuały i oznaczyć grubszym drukiem, co może być nam potrzebne do szczęścia z punktu widzenia tej opowieści.
Teraz trochę Rytuałach ducha, pozwoli to nam odkryć sens rytuałów.
,
Rytuały duchowe to szereg czynności, które wykonujemy, aby poczuć naszego.
Ducha i go wzmocnić. Same rytuały były początkowo związane z religią, korzeni.
Ich nazwy można zaś szukać w łacińskim słowie ritus oznaczającym obrzęd lub.
Ceremonię religijną. Komunia w chrześcijaństwie, bar i bat micwa w judaizmie –.
Oto przykłady rytuałów, o których zapewne każdy z nas kiedyś słyszał.
Rytualizacja tego, co przyziemne, zaprasza umysł do rozgoszczenia się w ciele.
Umożliwia wyciszenie się, pogodzenie ze sobą, wejrzenie w siebie, w świecie,
który bezustannie każe nam patrzeć gdzie indziej. Z biegiem czasu może nam.
Pomóc
połączyć się z naszym duchem i dzielić się nim z tymi, którzy nas
otaczają. Same rytuały są z kolei aktami samodbania, zradykalizowanymi w
swojej.
Zdolności do potencjalnego pomagania innym, a także nam samym.
Pojęcie
pracy rytualnej nie jest nową koncepcją. Ma bogatą historię,
ukształtowaną przez naszych przodków i przekazywaną z pokolenia na
pokolenie. Od.
Zarania dziejów w każdej kulturze odprawiano liczne rytuały ku czci bogów,
ziemi i wspólnoty. W istocie życie samo w sobie jest równoznaczne z ich przeprowadzaniem.
Z
upływem czasu opowieści o starożytnych rytuałach zostały jednak
zdegradowane do pozycji legend zamkniętych w zakurzonych księgach w
zapomnianych bibliotekach. Odkurzenie ich i osadzenie na powrót w
teraźniejszości mogą.
Nam pomóc połączyć się z minionymi pokoleniami.
Dzisiaj, wykonując określona pracę, odblokowujemy ich prawdziwy potencjał. Przyjmujemy
teraźniejszość, korzystając ze sposobów sprawdzonych w przeszłości.
Umożliwi to nam rosnąca popularność wszelkich form zgromadzeń duchowych,
kręgów księżycowych, czy też nagich spotkań. Dlatego my same kobiety
powinnyśmy dać się zaprosić do nagiego kręgu przeznaczonego specjalnie
dla nas. Odprawiać rytuały nagości i seksualności.
Moc
rytuałów odnosi się do interakcji naszych dusz – czegoś, co jak
wierzymy, istnieje w każdym człowieku – z potężnym, trudnym do
ogarnięcia za pomocą umysłu wpływem wywieranym na nas przez kosmos,
cykle natury oraz starożytne tradycje, wyryte głęboko w powierzchni
Ziemi przez całe pokolenia odprawiające rytuały.
Wraz z wiarą w ducha pojawia się element poddania się magii, boskości,
wszechświatowi – czy jakkolwiek inaczej nazwiemy istniejące siły wyższe.
Rytuały towarzyszą nam na co dzień – mogą to być tak prozaiczne
czynności, jak picie kawy czy robienie zakupów. Najczęściej jednak
myślimy o nich w kontekście religijnym, jak na przykład ślub czy
chrzest, a także pogrzeb.
Rytuały inicjacyjne w
starożytnych religiach często odzwierciedlały głębokie przeobrażenia,
jakie zachodziły w życiu jednostki oraz społeczności. Symbolika
przemiany była kluczowym elementem, łączącym aspekty duchowe, społeczne i
kulturowe. Poprzez szereg działań i rytuałów uczestnicy stawali się nie
tylko częścią głębszej wspólnoty, ale także odnajdywali nowe źródła
tożsamości, jak na przykład w przypadku chrztu.
Rytuały przejścia, zarówno w religiach starożytnych, jak i
współczesnych, odzwierciedlają kluczowe etapy w życiu jednostki. W
procesie przemiany z dzieciństwa do dorosłości sakramenty przejścia
odgrywają niezwykle ważną rolę. Rytuały przejścia, zarówno w religiach
starożytnych, jak i współczesnych, odzwierciedlają kluczowe etapy w
życiu jednostki. Ślub.
Obrzęd przejścia składa się zawsze z
trzech faz, których długość może być bardzo różna – niektóre mogą być
niemal niezauważalne, podczas gdy inne mogą trwać latami.
**Faza
wyłączenia** (faza preliminalna, faza separacji) – polega na odebraniu
statusu jednostki i wyłączeniu jej z dotychczasowej grupy.
rytualny ubiór lub nagość,
– pomalowanie lub okaleczenie ciała, twarzy,
– oddalenie się od społeczności,
– izolację (zamknięcie).
W
wielu kulturach motyw uwięzienia był wykorzystywany jako symboliczne
oddzielenie od dawnego życia, a następnie wyzwolenie, co podkreślało
przejście na wyższy poziom duchowy.).
Ma to na celu uświadomienie
społeczności, że ma do czynienia z osobą uczestniczącą w obrzędzie
przejścia. Czasami następuje rytualna „śmierć” (może to być sen,
omdlenie, upadek, wycieńczenie).
**Faza marginalna** (faza
liminalna, okres przejściowy) – jednostka jest zawieszona, „nie ma jej”,
straciła poprzednią rolę społeczną, ale jeszcze nie nabyła nowej. Taki
stan może trwać od kilku minut do wielu lat.
**Faza włączenia** (faza postliminalna, faza integracji) – nadanie nowego statusu.
Arnold
van Gennep w 1909 roku rozszerzył zakres dotychczas używanego pojęcia
na wiele pozornie różnych obrzędów. Według niego charakter obrzędów
przejścia mogą posiadać rytuały związane z:
– fizycznym przejściem przez terytorium, pomieszczenia,
– powitaniem i włączeniem obcego do społeczności,
– ciążą i narodzeniem dziecka,– przejściem z fazy dzieciństwa do dojrzałości (np. postrzyżyny),
przejściem z fazy życia dziecięcej do dojrzałości (np. postrzyżyny)
– inicjacją do stowarzyszeń (zawodowych, politycznych, wojskowych),
kast, klanów, grup religijnych (w tym chrzest),), kast, klanów, grup
religijnych (w tym chrzest)
– zaręczynami i małżeństwem,
pogrzebem
Współcześnie
wiele tradycji sięga po te starożytne praktyki, dostosowując je do
dzisiejszych realiów, co potwierdza ich nieprzemijalność i znaczenie w
zachowaniu tożsamości kulturowej.
Warto pamiętać, że rytuały powinny być zawsze dostosowane do specyfiki grupy.
W
rytuałach religijnych można dostrzec wiele przejawów synkretyzmu, który
polega na łączeniu elementów różnych tradycji religijnych, co prowadzi
do powstawania unikalnych praktyk i wierzeń. Zjawisko to jest
szczególnie interesujące w kontekście rytuałów inicjacyjnych, gdzie
przemiana jednostki i jej nowa tożsamość są kluczowymi elementami
doświadczenia religijnego.
Synkretyzm w rytuałach inicjacyjnych objawia się na kilka sposobów:
Łączenie mitologii – Elementy mitologii z różnych kultur wzajemnie się przenikają, tworząc nowe narracje.
Praktyki i symbolika – Rytuały mogą wykorzystywać symbole i praktyki z różnych tradycji, co wzbogaca ich znaczenie.
nowe hierarchie – Tworzenie nowych hierarchii, które łączą moce i bóstwa z różnych religii.
Co oznacza tutaj „nagi”?
Nago” w kontekście hebrajskim często oznaczało pozbawienie zewnętrznych ubrań, niekoniecznie całkowicie nago.
Ty,
ja i wszyscy powinni wiedzieć. Dla Boga nic nie jest ubrane. To tylko
dla ludzi. Zwierzęta to stworzenia Boga nie potrzebują ubrań. Bóg chce,
żebyśmy go poznali takim, jakim jest. Nie ubieramy niemowląt z powodów,
dla których sami się ubieramy.
w tym samym czasie Pan przemówił do Izajasza, syna Amosa, tymi słowami: «Idź, rozwiąż wór z bioder twoich, zdejm też obuwie z nóg twoich!» Ten zaś uczynił tak, chodząc nago i boso.
Tak król Asyrii będzie prowadził jeńców egipskich i wygnańców etiopskich, młodzież i starców nago i boso i z gołym pośladkiem ku hańbie Egiptu.
Nagi chrzest
Gdy Jezus wszedł do wody, aby zostać ochrzczonym, musiał tam
wejść nago. Zupełna nagość była również wymagana w momencie chrztu
chrześcijan.
Rytuał chrztu pokuty w judaizmie wymagał całkowitego
zanurzenia się nago w rzece lub w mykwie – basenie, który można uznać za
pierwowzór dla baptysterium. Podobne rytualne obmycia w wodach rzeki
znane są także w innych religiach.
Katechumeni, którzy wchodzili
nago do baptysterium, naśladowali gest Jezusa. W roku 200 św. Hipolit
pisał, że w momencie chrztu wymagana jest zupełna nagość, a kobiety
powinny także zdejmować biżuterię. Żyjący w IV wieku Zenon z Werony
zwracał się do katechumenów: „Zostaniecie zanurzeni nadzy w źródle, lecz
niebawem stamtąd wstaniecie odziani w niebiańską szatę”.
Św. Jan
Chryzostom wyjaśniał konieczność nagości, nawiązując do pierwotnej
nagości pierwszych rodziców: „Wtedy kapłan zdejmuje z ciebie szatę i
każe ci wstąpić do bieżącej wody. Dlaczego bez szat? Przypomnij sobie
poprzednią nagość, kiedy byłeś w raju i się nie wstydziłeś. Bo Adam i
Ewa – mówi Pismo Święte – byli nadzy i nie wstydzili się, dopiero gdy
wzięli szatę grzechu, napełniła ich ona wielkim wstydem”.
Nagość jednak nie musiała być kojarzona jedynie z triumfem Chrystusa,
ale mogła także symbolizować kondycję grzesznika, a dokładniej –
kondycję niewolnika. Jan Chryzostom w katechezie X tak zwraca się do
katechumenów: „Mam wam jeszcze powiedzieć, dlaczego w tej chwili
prowadzimy was rozebranych i bosych w orszaku, aż do wołań egzorcystów.
Dobrze, bo i tu jawi się znów ta sama racja, by wiedzieć, że zwycięski w
wojnie Król wziął do niewoli jeńców. Taki to widok jeńców. Posłuchaj,
co mówi Bóg do Żydów: «Jak sługa mój, Izajasz, chodził nago i boso», tak
pójdą synowie Izraela do niewoli goli i bosi. Chcąc ci, więc
przypomnieć w obrazowy sposób poprzednią tyranię diabła, odsyła cię Bóg
do dawnego niskiego pochodzenia. Dlatego stanęliście nie tylko nadzy i
bosi, ale mieliście i ręce zwrócone do tyłu, i podniesione, abyście i
potem uznawali władzę Boga, ku której się teraz zbliżacie”.
,
Jeśli będziecie mieli zwyczaj ukazywać, nie wstydząc się, te części
ciała, które godzi się zakrywać i będziecie brać szaty wasze i rzucać je
pod wasze stopy jak małe dzieci, i będziecie je deptać.
Obecnie
nagość stała się w Kościele bardzo podejrzana. Niewiele pozostało z
sakralnej nagości. Może gdzieniegdzie chrzest niemowląt odbywa się w ten
sposób, ale dorosłych nikt dzisiaj nie ma odwagi chrzcić „w stroju
Adama” ani nawet do tego namawiać. Bo Adam i Ewa – mówi Pismo Święte –
byli nadzy i nie wstydzili się, dopiero gdy wzięli szatę grzechu,
napełniła ich ona wielkim wstydem”.
Anasyrma - podnieść ubranie – zaobserwowany w V wieku p.n.e.
(dokładnie w 445 roku p.n.e.) przez Herodota, a później przez Diodora
Sycylijskiego w I wieku p.n.e. (dokładnie w 60 roku p.n.e.) staroegipski
rytuał dobrowolnego obnażania przez kobiety swoich genitaliów.
Rytual
podniesienia spódnicy, jako o akcie występującym w różnych okresach
historycznych i w różnych, niezależnych miejscach na świecie.
Prezentacja kobiecego sromu miała trzy główne zastosowania: mogła
przekazać i tym samym wzmóc płodność i urodzajność, powodując wzrost
roślin i żyzność gleby. Następnie mogła zapobiec nieszczęściu,
odstraszyć wrogów, złe duchy, drapieżników czy ujarzmić niszczące siły
natury, a także być środkiem dyscyplinarnym, czy zawstydzającym
winowajcę. Istnieje katalońskie powiedzenie: "Morze uspokaja się, widząc
kobiecy srom". Kiedy kobiety w Katalonii chciały zapewnić swoim mężom
rybakom spokojny połów, wychodziły na brzeg morza i podnosiły swoje
spódnice, aby w ten sposób poskromić ewentualny sztorm. Groźne burze
ujarzmiały podnosząc spódnice również Hinduski z Madrasu. W Historii
naturalnej Pliniusz pisał o tym, że widok nagiej kobiety może uciszyć
burze gradową, trąbę powietrzną czy błyskawice.
Dlaczego młode kobiety tak wstydzą się nagości?
Na
basenie, pod prysznicami – jedyna kobieta nago, bez kostiumu, była
zdecydowanie 60 plus. I spowodowała popłoch wśród młodszych, które
uprawiały istną ekwilibrystykę, by nawet kawałka piersi lub pośladka nie
pokazać w szatni. Dlaczego tak wstydzimy się nagości?
Wyobraź
sobie rytuał nazywany unyago, czyli rytuał przejścia. To ceremonia,
podczas której młoda dziewczyna wkracza w dorosłość. Dawniej unyago
organizowano po pierwszej miesiączce, teraz, częściej, przed ślubem.
Starsze, doświadczone kobiety odkrywają przed dziewczyną kobiecy świat.
Pokazują jej, jak dbać o higienę, wprowadzają arkana sztuki miłosnej,
dają lekcje prowadzenia domu. Przygotowują ją do codziennego życia,
które niedługo stanie się jej udziałem, a o którym na razie nie ma
pojęcia. Rozwiewają jej lęki, dają wsparcie. A to wszystko przy muzyce,
za pomocą anegdot, opowieści, w atmosferze budującej klimat, zaufanie i
intymność. I – uważaj, bo to ważne – podczas tego rytuału wszystkie
kobiety biorące w nim udział, są… nago. Główna bohaterka i pozostałe
uczestniczki. Te w średnim wieku i zdecydowanie starsze.
Zapytasz pewnie, po co? Ano po to, żeby tę młodą dziewczynę oswoić z
własnym ciałem. Żeby jej pokazać, jak kobiece ciało zmienia się wraz z
wiekiem. I jak w każdym wieku można się nim cieszyć.





















































Komentarze
Prześlij komentarz